• Admin

WEETJES OVER CHOLESTEROL

Cholesterol heeft een slecht imago. Het zou niet goed zijn voor je hart en vaten.

Toch kan je lichaam niet zonder.


- Celmembranen bestaan voor een deel uit cholesterol waardoor het steun en

bescherming biedt.

- Cholesterol is belangrijk voor de aanmaak van hormonen (waaronder het

geslachtshormoon).

- Cholesterol wordt onder invloed van zonlicht (UV-straling) omgezet in vitamine D.


Cholesterol wordt in het bloed vervoerd door lipoproteïnen. Deze eiwitten kunnen het cholesterol (is een vet) in het bloed vervoeren. Zo zijn er twee vormen van lipoproteïnen: LDL (lage dichtheid) en HDL (hoge dichtheid).



LDL wordt ook wel het ‘slechte cholesterol’ genoemd. LDL vervoert cholesterol vanuit de lever naar de cellen in het lichaam. LDL kan blijven plakken aan beschadigingen in de wanden in de bloedvaten. Het bloedvat kan uiteindelijk dichtslibben en zo een hart- of herseninfarct veroorzaken.

HDL wordt ook wel het ‘goede cholesterol’ genoemd. HDL vervoert het teveel aan cholesterol vanuit de cellen weer terug naar de lever. De lever zet het om in galzout (vetvertering). Via de gal gaat het naar de darmen, waarna het in de ontlasting ons lichaam verlaat.


Bij een verhoogd cholesterolgehalte is er in het bloed sprake van teveel LDL in verhouding tot de hoeveelheid HDL.

Cholesterol is een vettige stof die ons lichaam zelf kan aanmaken in de lever (90%), bijnieren en darmen. Slechts 5-10% komt ons lichaam binnen door middel van voeding.


Hoeveel cholesterol je in je bloed hebt is mede afhankelijk van:

- erfelijke aanleg

- bepaalde medicijnen

- eetpatroon met teveel verzadigd vet (ongezond voedingspatroon)

- roken

- te weinig lichaamsbeweging

- lichaamsgewicht

- bloeddruk


Hierdoor stijgt de hoeveelheid cholesterol in je bloed en vooral de slechte LDL.

Teveel aan cholesterol heeft als nadeel dat het zicht kan gaan ophopen in de slagaderen als plak. De bloedvaten kunnen dan verstopt raken met als gevolg kans op een hartaanval.

Een arts kan bepalen hoe hoog je cholesterolgehalte is.


Aanpassen van je leefstijl vormt de basis voor een gezond lichaam. Denk hierbij aan gezond eten, afvallen bij overgewicht, stoppen met roken, minder alcohol drinken, meer bewegen.


De hoeveelheid LDL zal door het aanmeten van een gezonde leefwijze afnemen. De kans op hart- en vaatziekten ook.


Tips om meer uit je voeding te halen:

- vervang verzadigde vetten door onverzadigde vetten (zachte margarine, vloeibare

bak- en braadproducten, vloeibare frituurvet, halfvolle zuivelproducten, 20+/30+ kaas,

magere vleeswaren, oliën, vette vis, avocado, noten

- eet volkoren producten (volkoren brood, zilvervliesrijst, volkoren pasta, volkoren

couscous, volkoren bulger)

- eet 200 gram fruit en 250 gram groenten per dag voor voldoende vezels

- varieer dagelijks tussen vis (bijvoorbeeld makreel, haring, zalm), peulvruchten

(bijvoorbeeld linzen, kikkererwten, bruine bonen), vlees (onbewerkt mager vlees

bijvoorbeeld, kip, kalkoen, magere runderlappen, sudadelapje), tofu, tempé,

ongezouten noten (bijvoorbeeld walnoten, amandelen, pindakaas, notenpasta) en ei

(gekookt, gebakken in vloeibaar vet)

- drink water, thee en koffie


Koffie is er in vele soorten. Het stofje ‘cafestol’ verhoogt het LDL-cholesterol. Teveel koffie drinken is niet goed voor je als een verhoogt cholesterol hebt.

De aanbevolen hoeveelheid is 4 kopjes per dag, gezet met filterkoffie, koffiepads, oploskoffie, cups of percolator.


Sauzen en dressings

Kies voor sauzen met weinig verzadigd vet. Dit zijn bijvoorbeeld, rode sauzen (curry, ketchup), zoetzure saus, sla- en frietsaus


Eet bewust, niet teveel en geniet!


Bron: ‘Voedingscentrum’

26 keer bekeken
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN