• Admin

VEZELS … ELKE DAG



De laatste decennia is het gebruik van voedingsvezels sterk afgenomen. Men ging steeds meer dierlijke producten eten en het volkoren, voedzame brood werd veelal vervangen door witbrood.


Nu leveren dierlijke producten geen vezels en de voedingswaarde van witbrood is ook niet erg hoog omdat het belangrijke vliesje wat om de tarwe zit, verwijderd is.

Door te weinig vezels binnen te krijgen, loop je de kans op ontwikkeling van darmstoornissen (bijvoorbeeld obstipatie).


De laatste jaren is duidelijk geworden dat vezels niet alleen nuttig zijn, maar voor een goede werking van het spijsverteringskanaal onmisbaar.


Vezels zijn bouwstoffen die zitten in de celwand van een plant. Ze geven de plant stevigheid. Het zijn onverteerbare koolhydraten die ons lichaam niet geheel kan verteren. De darmen worden goed aan het werk gezet, wat een langer verzadigd gevoel geeft en de vochtbalans stabiel houdt. De darmen werken beter en je krijgt vaker en zonder inspanning ontlasting. Door een betere vochthuishouding is de ontlasting ook zachter.


Waarin zit voedingsvezels?

- Granen (o.a. roggebrood, zemelen, volkorenproducten, bulgur, brinta).

- Fruit (o.a. gedroogde abrikozen, zwarte bessen, gedroogde appel, bramen, gedroogde

tuttifrutti, gedroogde peren).

- Groenten (o.a. wortels, zongedroogde tomaat, spruitjes).

- Peulvruchten (o.a. bruine bonen, sojabonen, erwtjes, linzen).

- Kruiden (o.a. basilicum, kaneel, majoraan, peper, rozemarijn).

- Aardappelen.


Hoe kun je meer (zo’n 30-40 gram per dag) voedingsvezels binnenkrijgen?

- Vervang regelmatig dierlijke voedingsmiddelen voor plantaardige.

- Kies voor volkorenproducten (roggebrood, volkoren brood, volkoren pasta, volkoren

couscous, zilvervliesrijst).

- Eet dagelijks 250 gram groenten en 2 stuks fruit .

- Eet vaker peulvruchten als vervanger voor vlees.

- Gebruik graanvlokken (tarwe, haver, rogge, rijst, boekweit) om te binden in plaats van

maïzena of aardappelmeel.

- Vervang tarwebloem voor volkorenmeel.


Ga niet ineens meer voedingsvezels eten, maar bouw dit rustig op. Je darmen zullen er ook aan moeten wennen en aan darmkrampen zit niemand te wachten.


Hoeveel voedingsvezel bevat brood?

- Witbrood, 1 snee 0.8 gr. voedingsvezel

- Bruinbrood, 1 snee 1.8 gr. voedingsvezel

- Volkorenbrood, 1 snee 2.3 gr. voedingsvezel

- Donker roggebrood, 1 snee 3.7 gr. voedingsvezel


Hoeveel voedingsvezels bevat pasta en rijst?

- Witte rijst gekookt, 1 opscheplepel, 55 gram 0.4 gr. voedingsvezel

- Zilvervliesrijst gekookt, 1 opscheplepel, 60 gram 1.3 gr. voedingsvezel

- Pasta gekookt, 1 opscheplepel, 45 gram 0.6 gr. voedingsvezel

- Volkoren pasta gekookt, 1 opscheplepel, 45 gram 1.9 gr. Voedingsvezel


Zoals je ziet kun je door een volkorenvariant te kiezen meer voedingsvezels binnenkrijgen.

Doordat voedingsvezels lang een vol gevoel geeft, helpen ze overgewicht tegen te gaan.


Bron: ‘Voedingsvezels’ door Anneke Brands

‘Voedingscentrum’

20 keer bekeken
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN