• Admin

OPZOUTEN

We eten met zijn allen veel te veel zout en dat is niet goed voor je gezondheid. Er gaan veel geruchten rond over zout, maar wat is nu waarheid en wat is onzin?


1. Je wordt dik van teveel zout

Onzin. Zout op zichzelf veroorzaakt geen overgewicht. Maar krijg je dat zout binnen via bewerkte voeding. Het is dus niet het zout dat zorgt voor het overgewicht, maar het soort voeding en (fris)drank waar je voor kiest.


2. Ook als je zoutloos kookt, krijgen de meeste mensen nog te veel zout binnen

Waarheid. 85 procent van de Nederlanders krijgt te veel zout binnen. De maximum aanbevolen hoeveelheid is 6 gram, terwijl het gemiddelde 9 gram zout per persoon is. 20 procent van het zout dat we binnenkrijgen, voegen we zelf toe tijdens het koken of op tafel bij het eten. De overige 80 procent van onze zoutinname krijgen we dus binnen via bewerkte voedingsmiddelen die je bijvoorbeeld in de supermarkt koopt. De belangrijkste bronnen van zout in de Nederlandse voeding zijn brood, vleesproducten en kaas. Ook zit er veel zout in kant-en-klaarmaaltijden (pizza’s, soepen, sauzen en hartige snacks). Zout zit niet alleen in producten waarbij het goed te proeven is, maar ook in bijvoorbeeld roomijs, koekjes of gebak. Het is dus belangrijk om de etiketten goed te lezen, zodat je weet hoeveel zout de producten die je koopt bevatten en eventueel kunt switchen naar een gezondere variant.


3. 'Gezond' zout is niet schadelijk

Onzin. Hymalayazout, keltisch zout, zwart zout, zeezout: Sommige mensen zijn ervan overtuigd dat deze zoutvarianten gezonder zijn dan normaal keukenzout. Helaas; ze klinken misschien gezonder, maar zijn dat zeker niet. Het belangrijkste ingrediënt van deze producten is natriumchloride (NaCl), dat is keukenzout. Voor je lichaam maakt het niet uit waar het zout vandaan komt of hoe het is bewerkt. Te veel van deze zoutproducten is dus net zo schadelijk. Sommige zoutproducten benadrukken dat er mineralen en spoorelementen in zitten, zoals jodium, magnesium en calcium. Maar ook die maken het niet gezonder: er zit namelijk zo weinig van zulke stoffen in, dat die niet bijdragen aan het halen van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van deze stoffen.


4. Minder zout voorkomt sterfgevallen

Waarheid. Te veel zout verhoogt je bloeddruk. Ook kan te veel zout eten je nieren beschadigen. En als je al nierschade hebt, ben je extra gevoelig voor te veel zout: je nierfunctie gaat daardoor sneller achteruit. Een verlaging van de zoutconsumptie tot maximaal 6 gram per dag kan naar schatting bijna 150.000 gevallen van chronische nierschade voorkomen over een periode van 10 jaar. Daarnaast voorkomt het bij 250 mensen nierfalen, waarbij dialyse of transplantatie nodig is. Dat blijkt uit recent wetenschappelijk onderzoek van het RIVM, uitgevoerd in opdracht van de Nierstichting

.


5. Na zweten moet je zoutverlies compenseren

Onzin. In zweet zit zout. Als je flink zweet, op een warme zomerdag of tijdens het sporten, verlies je dus zout. Maar het is niet nodig om dit te compenseren, met bijvoorbeeld soep of een andere zoute snack. Doordat we allemaal (te) veel zout eten, heeft bijna iedereen een overschot. Flink zweten vermindert dat nauwelijks. Laat staan dat er een tekort zou ontstaan. Belangrijk is wel om het vocht dat je verliest aan te vullen, door voldoende te drinken. Een tekort aan zout komt alleen in extreme situaties voor. Bijvoorbeeld bij mensen die in zomerhitte de Nijmeegse Vierdaagse lopen of meedoen aan de marathon.


Bronnen: Nierstichting en Voedingscentrum

20 keer bekeken
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN