• Admin

Koolhydraatbeperkt: hype of hulp bij het afvallen?

Bijgewerkt: 19 nov 2017


Als je op internet gaat zoeken naar ‘koolhydraatarm dieet’ krijgt je honderdduizenden zoekresultaten. Koolhydraatarm lijkt een toverwoord, maar is dat wel zo?


Gemiddeld eten we ongeveer 250 gram koolhydraten per dag, waarvan 140 gram complexe (goede) koolhydraten. De rest (110 Gram) zijn snelle koolhydraten die vooral in snoep en snacks zitten. (bron: voeding nu)


Als je minder koolhydraten gaat eten, moet je meer eiwitten en vetten gaan eten.



Als je dus brood, aardappelen, rijst en pasta uit je dieet schrapt (en dus een hele productgroep uit de schijf van 5 skipt, de zogenaamde ‘goede’ koolhydraten), kloppen de verhoudingen tussen de inname van koolhydraten, eiwitten en vetten niet meer. Het gevolg is een disbalans van de inname van alle voedingsstoffen die je lichaam wel nodig heeft.

Daarnaast bevatten volkoren producten vezels die het lichaam nodig heeft voor een goede darmwerking.


Het Voedingscentrum adviseert gewicht te verliezen door met de Schijf van Vijf gezonder en minder te eten en meer te bewegen. Wil je afvallen door minder koolhydraten te eten, begin dan met het verminderen van koolhydraatrijke voedingsmiddelen die niet in de Schijf van Vijf staan, zoals koek, gebak, snoep en frisdrank. Kies bij brood, rijst en pasta voor de volkorenvarianten uit de Schijf van Vijf.


Voor een persoonlijk advies kan hulp worden gezocht bij een gewichtsconsulent.

21 keer bekeken0 reacties
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN