• Admin

HOEVEEL MOET IK EIGENLIJK BEWEGEN VOOR EEN GEZOND LICHAAM?

Ja, ik geef het toe, ik heb er ook niet altijd zin in.

Maar ik weet HOE GOED SPORTEN VOOR JE LICHAAM IS, dus dat maakt het voor mij dan toch makkelijk om het regelmatig te blijven doen.

Iedereen weet dat bewegen gezond voor je is. Maar niet iedere beweging is hetzelfde.

Nieuwe gezondheid ken de zogenaamde ‘Schijf van Drie’

1) Recreatief bewegen

2) Fitnorm

3) Spiernorm

RECREATIEF BEWEGEN: iedere dag en dan minimaal 30 minuten. Hieronder valt de dagelijkse beweging. Van de hond uitlaten, naar de boodschappen doen op de fiets tot het grasmaaien en auto wassen.

FITNORM: Dit is de cardiotraining voor de conditie van je lichaam (hartslag verhogend). 3 x per week, minimaal 20 minuten achter elkaar. Als je af wilt vallen is het advies om wat langer te trainen, 40-60 minuten achter elkaar.

SPIERNORM: Dit is de krachttraining voor de opbouw van spiermassa. 2 x per week, minimaal 6-8 oefeningen. Je moet je lichaam wel uitdagen, dus wees niet te lief voor jezelf en zet je lichaam goed aan het werk. Hierdoor herstellen de spieren zich net iets beter dan dat ze waren om de volgende ‘stoot’ aan te kunnen. En zo bouw je spiermassa op.

Het voordeel van meer spiermassa is dat spiermassa in rust meer calorieën verbrandt dan vetweefsel. Je boost dus je stofwisseling door meer spiermassa aan te maken.

Spieren groeien niet vanzelf (dat zou pas en luxe zijn), daar moet je zelf wat aan doen.

Voor de niet fanatieke bewegers is het goede nieuws dat als je bezig bent met schijf 2 en 3, die meetellen met schijf 1.

Met bewegen verbrandt calorieën, je bouwt meer spiermassa op en je krijgt meer energie. Daarnaast wordt het ‘feelgood’ hormoon aangemaakt, waardoor je lekkerder in je vel gaat zitten. Ook vermindert het risico op diabetes en hart- en vaatziekten.

En, vooral voor de vrouwen onder ons, sporten helpt botontkalking voorkomen. Zet dus je botten en spieren goed aan het werk voor een goede gezondheid.

Zin of geen zin, weer of geen weer, dat zijn geen excuses om het dan maar niet te doen.


Dus ik sport thuis 2x per week (als ik zin heb) op de yogamat. Het liefst ’s morgens vroeg, dan boost je de stofwisseling nog meer. Ik wissel wel af met de oefeningen, anders wordt het te saai en op zondagmorgen loopt ik in het bos een rondje.


11 keer bekeken
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN