• Admin

Duurzaam eten, hoe doe je dat?

Bijgewerkt: 3 jul 2018

Dit onderwerp gaat mij erg aan het hart. We leven alsof we 3 planeten tot onze beschikking hebben en dat hebben we niet.

Veel mensen denken: "Tja, ik kan daar toch niets aan veranderen." Maar dat is niet zo. Jouw voedselafdruk bepaalt mede hoe lang we met onze aarde kunnen doen. En we willen toch allemaal een fatsoenlijke planeet voor onze kinderen achterlaten?


Zoals we op dit moment voedsel verbouwen, oogsten en vervoeren belasten we het milieu in de wereld veel teveel. We verspillen voedsel door eten weg te gooien, we maken geen duurzame keuzes, we eten teveel vlees en we eten meer dan we verbruiken.

De ene helft van de wereldbevolking heeft overgewicht terwijl de andere helft honger lijdt.

Er is voldoende eten voor iedereen, alleen een goede verdeling is ver te zoeken.


Wat is er aan de hand?

- Overbevissing van de vispopulatie.

- Verlies biodiversiteit op het land.

- Uitputting van de bodem.

- Ontbossing.

- Opmaken van de fossiele energie.

- Klimaatverandering.

- Aantasting van de ozonlaag.

- Broeikaseffect.

- Opmaken zoet water.


Dit lijstje stemt niet echt vrolijk. Als we op deze manier nog langer doorgaan, komen we serieus in de problemen. We willen toch allemaal dat straks onze (klein)kinderen ook nog te eten hebben?


Wat is jouw impact in de voedselketen? Hoe groot is jouw voedselafdruk?

Dit is afhankelijk van:

- Hoeveel je eet.

- Hoe vaak je (rood) vlees eet.

- Hoe vaak je vis eet.

- Hoeveel groente je eet.

- Waar je groenten en fruit vandaan komen (uit de buurt of ander land).

- Of het seizoen groenten en fruit zijn.

- Hoeveel zuivelproducten je eet.

- Hoeveel frisdranken en sappen je drinkt.

- Hoeveel alcohol je drinkt.

- Hoeveel koffie je drinkt.

- Wat voor soort tussendoor snack je neemt.

- Hoe je de boodschappen doet.

- Of je op het energieverbruik let tijdens het koken.

- Hoe vaak je eten weg gooit.


Hoe kun je als consument je steentje bijdragen?

- Vervang vlees regelmatig door plantaardige producten, peulvruchten, ongezouten

noten en ei.

- Vervang alcohol en suikerhoudende dranken door kraanwater, thee en koffie.

- Kies voor duurzame producten binnen de Schijf van Vijf. Hiervoor zijn keurmerken

zoals: Fairtrade, UTZ Certified, Biologisch, Beter Leven, EKO, Milieukeur, enz.

- Kies voor minder bewerkte producten (snoep, koek, snacks).

- Koop en kook op maat, zodat je geen voedsel weg hoeft te gooien. Gebruik hiervoor

bijvoorbeeld een maatbeker of weegschaal.

- Eet niet meer zuivel dan je nodig hebt.

- Eet voldoende volkoren graanproducten, groenten en fruit.

- Kies voor seizoen groenten en fruit.


Wat doe ik zelf om mijn steentje bij te dragen?

- Ik eet veganistisch.

- Ik gooi nooit restjes eten weg.

- Ik eet zoveel mogelijk biologisch.

- Ik drink eigenlijk alleen maar water en thee en een beetje koffie.

- Ik doe 1x per week boodschappen.



Bron: ‘Voedingscentrum’

11 keer bekeken
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN