• Admin

Bespaartips voor dagelijkse boodschappen

Bijgewerkt: 19 nov 2017



Maak een boodschappenlijstje

Als je boodschappen doet met een boodschappenlijstje, koop je minder snel iets wat je niet nodig hebt. Een handige volgorde voor het boodschappen doen is: kijk eerst in je voorraadkast, koelkast en vriezer wat je nog in huis hebt, maak een menu voor een aantal dagen, schrijf op een lijst wat je nodig hebt en noteer ook de hoeveelheden. Uit onderzoek blijkt dat mensen die altijd een boodschappenlijstje maken jaarlijks tot wel 9 kilo voedsel minder weggooien. Ook dát scheelt in je portemonnee.


Eet je voorraadkast leeg

Eet eens in de zoveel tijd je voorraadkast en vriezer leeg. Zo voorkom je dat producten over de datum gaan en je ze moet weggooien. Dat is zonde van je geld en je belast hiermee het milieu. Experimenteer met de producten die al toch al hebt, wie weet ontdek je een lekker nieuw recept.


Let op aanbiedingen

Supermarkten prijzen producten vaak af als de houdbaarheidsdatum nadert. Kijk of ze in je weekplanning passen, dan ben je (nog) goedkoper uit. Maak alleen gebruik van aanbiedingen als ze echt nuttig zijn. Laat je niet verleiden door aanbiedingen van ongezonde producten zoals chips, snoep, koekjes en gebak.


Ga niet te vaak boodschappen doen

Probeer maar 1 x per week boodschappen te doen met een lijstje. Hoe minder je in de winkel komt, hoe minder je in de verleiding komt om producten te kopen die je eigenlijk niet van plan was aan te schaffen.


Ga op het einde van de dag boodschappen doen

Vaak worden verse producten aan het einde van de middag afgeprijsd, omdat ze de volgende dag niet meer verkocht mogen worden. Vooral op de markt worden producten dan tegen bodemprijzen aangeboden.

Ruil vlees in voor een ei of peulvruchten

Vlees (vooral biologisch) is vrij duur. Kies daarom wat vaker voor peulvruchten zoals bruine, zwarte of witte bonen, kidney bonen, kikkererwten en linzen. Peulvruchten zijn veel goedkoper en een gezond en duurzaam alternatief voor vlees. Ook eieren en ongezouten noten zijn voordelige, goede vleesvervangers.


Hele groente in plaats van voorgesneden groente

Een hele broccoli, een bos wortelen, een netje uien of een zak aardappelen is relatief goedkoper dan een zak voorgesneden groente of een bak voorgesneden aardappelschijfjes. De hoeveelheid is vaak groter en je kunt er soms meerdere keren van eten. Daarnaast blijft verse groenten langer goed dan voorgesneden groenten. Je hoeft dan minder snel iets weg te gooien.


Groente uit de vriezer of een potje

Sommige groenten zijn goedkoper uit de diepvries. Doperwtjes uit de vriezer bijvoorbeeld zijn stukken goedkoper dan verse. En ze zijn net zo gezond. Ook groenten uit pot of blik zijn vaak goedkoper dan verse groenten. Maar hieraan is vaak zout en/of suiker toegevoegd. Let daarom op het etiket, zodat je een goede keuze kunt maken.


Kijk in de onderste schappen

Kijk in de winkel vooral in de onderste schappen. Hier staan de minder bekende, vaak goedkopere merken (zgn. B-merken). Ze smaken meestal net zo goed. Als je prijzen vergelijkt, is het ook slim om naar de hoeveelheden te kijken. Niet in elke pot of zak groenten of bonen zit evenveel. Dat geldt ook bij blikjes vis. Bij veel producten staat een kiloprijs vermeld, dat maakt vergelijken makkelijker.


Vermijd snacks, snoep, frisdrank en alcohol

Snacks, snoep, frisdrank en alcohol zijn ongezond en vaak behoorlijk duur. Wie bijvoorbeeld in plaats van cola of sinas vaker kiest voor kraanwater, afgewisseld met thee en koffie, kan per jaar honderden euro’s besparen. Ook tussendoortjes als een appel, een boterham of handje ongezouten noten zijn voedzamer, vullen beter en zijn vaak goedkoper dan snacks en snoep.


(Bron: voedingscentrum)

22 keer bekeken
  • Facebook Social Icon

Oekelsebaan 33

4881NE 

Zundert

BTW: NL140400539B03

KvK: 69279853

Tel: +31(0) 648910119

Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland, BGN